V publikácii sa venujeme Pytagorovej vete a jej využitiu v matematickom vzdelávaní. Nami vytvorené aktivity a metodika sú zamerané na objavenie Pytagorovej vety s využitím napríklad štvorcovej siete. Ako ukážeme v týchto aktivitách, veľmi vhodnou pomôckou je využitie štvorcovej siete pri jej objavovaní. Pred zaradením nasledujúcej aktivity do vyučovacieho procesu je vhodné, aby učiteľ so žiakmi precvičil prácu so štvorcovou sieťou. Podstatné je, aby sa zameral na orientáciu v štvorcovej sieti. Uvádzame iný prístup k formulovaniu Pytagorovej vety, a preto aktivity budú zamerané na jej objavenie. Žiaci vedia, že sa Pytagorova veta používa pre pravouhlý trojuholník, poznajú jej znenie aj význam, a tiež používajú samostatne Pytagorovu vetu na riešenie kontextových úloh z reálneho praktického života. V uvedenej aktivite je na učiteľovi, akú sadu úloh k danej problematike vytvorí a tým môže dať príležitosť aj slabším žiakom, ktorí môžu experimentovať a je možné, že nájdu aspoň čiastkové riešenie niektorej úlohy. V predloženej publikácii sme sa teda zamerali na Pytagorovu vetu a s ňou spojenú problematiku vyučovanú v sekundárnom matematickom vzdelávaní. Prezentujeme potrebné nové a efektívne nástroje na zlepšenie tohto vzdelávacieho procesu. Nami uvedené skúsenosti a názory sú určené širšej odbornej verejnosti, ale aj učiteľom matematiky z praxe, taktiež je určená budúcim učiteľom matematiky ako skriptum k predmetu Vybrané kapitoly z teórie vyučovania matematiky.